Overspannen

We hebben allemaal wel eens last van een stressvolle periode. Hoewel stress vaak negatieve associaties oproept is het ook een mechanisme wat ons kan helpen presteren op het werk en tijdens  het sporten. Denk maar aan die presentatie of die vergadering op werk. Als we stress ervaren is dat dus niet direct aanleiding voor zorgen. We zijn niet direct overspannen..

Pas als stress structureler van aard wordt en men de grip verliest op de ervaren stressklachten en spanningsbronnen en men vervolgens dreigt het overzicht te verliezen wordt stress daadwerkelijk ongewenst en zelfs ongezond.

Zo’n periode  van overmatige spanning kan leiden tot wat men noemt “Overspannenheid”.

 

[ba_icon_box icon=”%%32%%” title=”Meer over overspannenheid” icon_width=”135px” icon_size=”31px” icon_bg_color=”#FFFFFF” _builder_version=”4.8.2″ _module_preset=”default” title_level=”h3″ title_font_size=”18px” background_color=”RGBA(0,0,0,0)” width=”30%” module_alignment=”center” link_option_url=”https://www.inspiratie-loods.nl/hoe-herken-je-een-burn-out/” link_option_url_new_window=”on”][/ba_icon_box]

Een medewerker overspannen? Hoe herken ik dat.

. Aan de voorkant is het belangrijk dat u uw medewerkers goed leert kennen en zij u. Dit zijn belangrijke voorwaarden om zaken zorgen om elkaars gezondheid te kunnen bespreken in een veilige omgeving. 

Omdat u vanuit interesse uw medewerker steeds beter leert kennen, zult u ook sneller in de gaten hebben als er wat speelt in rondom de medewerker. Want, Overspannenheid herkennen is, zeker wanneer u de mederwerker niet goed  kent, nog niet zo eenvoudig. 

Signalen waar u goed  op moet letten zijn: klachten over werkdruk, regelmatig ziekte, fysieke klachten als; hoofdpijn, vermoeidheid of nekklachten. Ook irritatie of cynisme zijn of het verlies van overzicht zijn signalen voor u als werkgever om in actie te komen. 

Wat kan u doen?

Het is belangrijk dat u niet te lang wat met ingrijpen. Heeft u het vermoeden dat er een medewerker overspannen is?

  1. Maak het bespreekbaar
    Uit uw zorgen in een 1 op 1 gesprek. Geef terug wat u opvalt en vraag of u observaties kloppen.
  1. Luister goed en oordeel niet.
    Luisteren is wellicht de belangrijkste stap aan de voorkant. Zorg dat u de medewerker hoort. Om een openhartig gesprek te voeren met de leidinggevende is een behoorlijke dosis  vertrouwen nodig. Belangrijk is dan ook niet oordeelt, maar oprecht interesse toont en luistert zonder oordeel.
  1. Breng alle factoren in kaart
    Waar komt de stress vandaan? Werk, privé of wellicht beide. Naast luisteren is het zaak dat je de juiste (open) vragen stelt.
  1. Maak samen een plan
    Kijk of je samen iets kan doen aan de stressoren. En bespreek dit bijvoorbeeld tweewekelijks tijdens een bak koffie.
  1. (tijdelijk) ruimte creëren

Eenmaal overspannen is de  medewerker gebaad bij ontspanning en een manier om op te laden. Zoek samen naar mogelijkheden om tijdelijk de  werkzaamheden  wat aan te passen. Soms wat minder dossiers, soms door het aanbieden van een ander type klus of een paar vrije dagen.

Hulp bij Overspannenheid

Overspannenheid is, als men niet tijdig ingrijpt, het voor stadium van een burn out. Het door laten sudderen is dus het laatste wat je wil. Onderzoek (TNO 2020) toont aan dat 75% van de mensen die verzuimen door psychische  klachten (overspannenheid  en burn out) langer verzuimt dan een maand. De gemiddelde verzuimduur van een burn out is +/- 9 maanden.

Dit alles kunt u, samen met uw medewerker vrij eenvoudig voorkomen. Ons advies is dan  ook om tijdig hulp in te schakelen  van proffesionals.

InspiratieLoods specialist bij stress en burn out

Om  alle drempels  weg te halen adviseren wij werkgevers en  werknemers vrijblijvend en gratis. Men krijgt een persoonlijk advies voor de meest logische  vervolg stap!

 

Jos en Kim

Wij zijn Kim en Jos drijvende krachten achter InspiratieLoods. Wij zijn er van overtuigd dat er veel verzuim door stress klachten voorkomen kan worden. Omdat er thema’s als onbegrip en schaamte een rol spelen. Willen wij zo toegangelijk mogelijk zijn en mensen de gelegenheid geven om vrijblijvend hun verhaal te doen of om advies te vragen