Hoe herken ik stress of een burn out?  

In ons vorige blog (klik hier) hebben we uitgelegd wat stress is. In dit beantwoorden we de vraag: Hoe herken ik stress?  Stress uit zich bij iedereen anders en gaat gepaard met verschillende symptomen. Deze symptomen zijn signalen van ons lichaam en brein dat we stress ervaren. Hoe eerder we deze signalen herkennen en serieus nemen hoe kleiner de kans we op termijn uitvallen met een burn out.
Grote kans dat je een aantal van de symptomen in de lijst hieronder herkend. Daar is, zoals besproken in ons vorige blog, helemaal niks mis s mee en is zelfs onwenselijk. Acute stress zorgt er immers voor dat we ons kunnen wapenen tegen potentiële dreiging of goed kunnen presteren tijdens die ene presentatie. 

Echter kan het zijn dat je te lang blootgesteld wordt aan stress of onvoldoende hersteld naar een stressvolle periode. De energiebalans slaat dan de verkeerde kant op en de kans overspannenheid of burn out wordt groter. 

Stress symptomen

We vallen in herhaling, maar tijdig herkennen van stress kan voorkomen dat je gezondheid onder druk komt te staan en is daarom belangrijk. De lijst hieronder laat zien wat stress kan hoe stress invloed  heeft op ons lichaam, psyche, gedrag en ons denken. Deze lijst is niet persé volledig, maar meer een greep uit een oneindige lijst van signalen. Hieronder zie je veelvoorkomende signalen die je mogelijk bij jezelf herkent.

Lichamelijke klachten

  • Vaker verkouden
  • Hoofdpijn, nekpijn en/of rugpijn
  • Maagpijn of darmklachten 
  • Oorsuizen, duizeligheid of dubbelzien
  • Vermoeidheid
  • Moeilijk in slaap komen of ’s nachts wakker liggen
  • Hartkloppingen

Psychische klachten

  • Angstklachten
  • Prikkelbaarheid
  • Gevoelens van eenzaamheid
  • Sneller huilen of een brok in je keel krijgen
  • Somberheid
  • Veel piekeren

Gedrag

  • Veel eten, alcohol drinken of roken
  • Tandenknarsen in je slaap of angstig dromen
  • Snel geïrriteerd zijn 
  • Rusteloosheid, niet stil kunnen zitten
  • Besluiteloosheid
  • Chagrijnig zijn op zondagavond (vanwege het werk) 

Denken

  • Vergeetachtigheid of concentratieproblemen
  • Zwart-witdenken
  • Afname van vindingrijkheid
  • In details blijven hangen
  • Vaak een duf of slaperig gevoel
  • Minder gevoel voor humor

Herken je de signalen?

Geen paniek, we hebben er allemaal wel eens last van. Dit betekend zeker niet dat je direct over moet gaan tot actie. Mogelijk is het duidelijk te herleiden waar de stress van daan komt en ben je zelf in staat hierop te anticiperen en is een weekend voldoende om bij te tanken.
Wordt de periode langer, de symptomen heftiger. Kortom, gaat het van kwaad tot erger en zit het je gezondheid en functioneren in de weg? Dan wordt het tijd voor actie.
Bij InspiratieLoods zijn we gespecialiseerd in stress en burn out gerelateerde klachten. Je kan geheel vrijblijvend een kennismakingsgesprek plannen.

Plan een kennismakingsgesprek

Wanneer heb ik een  burn out?

Wanneer wordt leidt stress tot een burn out? De richtlijn van het NVAB (bedrijfsartsen) Hieronder heeft daar criteria aan verbonden die wij hieronder voor je uitééngezet hebben. Ook lees je het verschilt tussen overspannenheid en een burn out. 

overspanning

Er is sprake van overspanning als voldaan is aan alle vier onderstaande criteria.

A Ten minste drie van de volgende klachten zijn aanwezig:
– moeheid
– gestoorde of onrustige slaap
– prikkelbaarheid
– niet tegen drukte/herrie kunnen
– emotionele labiliteit
– piekeren
– zich gejaagd voelen
– concentratieproblemen en/of vergeetachtigheid. 

B Gevoelens van controleverlies en/of machteloosheid treden op als reactie op het niet meer kunnen hanteren van stressoren in het dagelijks functioneren. De stresshantering schiet tekort; de persoon kan het niet meer aan en heeft het gevoel de grip te verliezen.

C Er bestaan significante beperkingen in het beroepsmatig en/of sociaal functioneren. 

D Distress, controleverlies en disfunctioneren zijn niet uitsluitend het directe gevolg van een psychiatrische stoornis.

Burn out

Van een burn out is sprake
als voldaan is aan drie criteria:

E Er is prake van overspanning

 F De klachten zijn meer dan
zes maanden geleden begonnen. 

G Gevoelens van moeheid en uitputting
staan sterk op de voorgrond.
  

Bron: NVAB 2019 richtlijne psychische problemen. 

Heb je vragen over overspannenheid of burn-out?
Mocht je twijfelen of herken je een aantal van deze klachten.
Neem gerust contact op met InspiratieLoods via Info@inspiratie-loods.nl Of plan hier een gratis kennismakingsgesprek. 

 

Neem direct contact op